|
|
 Rank: Nyt medlem
|
As-salaamu 'alaykum Jeg søger nogle svar vedrørende boligkøb/lån til bolig. En mufti har godkendt et banklån til et boligkøb, med begrundelsen, at man skal have noget at bo i og det er svært, at undgå renter, i denne del af verden. Jeg kender til Amanah i Dk, men efter at jeg læste dette http://www.finansforbundet.dk/?ArtId=159920 er jeg blevet i tvivl om det holder, ihvertfald her i landet. Må Allah belønne de der søger viden og videregiver den. Wa as-salaam "Aliyya" Qur'ãn. Al-Kahf, Surah 18;109. "Say: Though the sea became ink for the Words of my Lord, verily the sea would be used up before the Words of my Lord were exhausted, even though We brought the like thereof to help."
|
|
|
...og spørgsmålet er så "Er det tilladt at tage et banklån til boligkøb, i en "almindelig" bank, baseret på nævnte konklusion?" Desværre stiger huslejen i mange lejerlejligheder landet over, for hvert år og derfor mener nogle, at det ikke kan betale sig, at leje mere...
Wa as-salaamu 'alaykum "Aliyya"
Qur'ãn. Al-Kahf, Surah 18;109. "Say: Though the sea became ink for the Words of my Lord, verily the sea would be used up before the Words of my Lord were exhausted, even though We brought the like thereof to help."
|
|
 Rank: Redaktør
|
Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullahi wa barakatuh, Jeg håber at du er ved bedste helbred fysisk såvel som åndeligt in sha'a Llah. Jeg beklager det sene svar, men her er svaret på dit spørgsmål: Jeg kan desværre ikke sige at om lige netop den type lån, det kan en sheikh med grundig viden svare på. Jeg kan dog anbefale flg. artikler: Riba, Bank Interest, and Taking out a loan to start a businessIs it permitted to take inflation-adjusted loans?Reader on Mortgages, Interest, Lease Contracts, and Insurance...Reader on interest (riba), mortgage, leasing, insurance and other related matters of Islamic finance - indeholder en masse links til forskellige emner indenfor denne problemstilling. Why is Riba, such as bank interest, forbidden? Are there alternatives in Britain?If An "Islamic" Mortgage Costs Too Much, Can I Take A Conventional Mortgage?Håber at du kan bruge det in sha'a Llah. Allah Hafiz Abidah Man craves winter in summer, and when winter comes, he likes it not, For he is never content with any state [of things], neither with poverty not with a life of plenty. May man be killed! How ungrateful he is! Whenever he obtains guidance, he spurns it. (Rumi)
|
|
Rank: Medlem
|
Så må man flytte ud af storbyen. Der er huslejen lav (:
Profeten, Allâhs fred og velsignelser være med ham, sagde: "Gør tingene let og gør dem ikke besværlige, giv glædeligt budskab og skræm ikke folk væk." al-Bukhari & Muslim
|
|
 Rank: Avanceret medlem
|
Aliyya skrev:En mufti har godkendt et banklån til et boligkøb, med begrundelsen, at man skal have noget at bo i og det er svært, at undgå renter, i denne del af verden. Wa 'alaykum us-salam, Med al respekt, så er præmisserne for den fatwa efter min forståelse ikke gyldige i Danmark. Hvad forhindrer personen i at bo i en lejebolig? Er muftien klar over at man nemt kan leje en lejlighed eller et hus her i Danmark, i stedet for at købe? Jeg går ud fra at den fatwa er rettet mod andre samfund end Danmark, hvor man måske er tvunget til at købe sin bolig. Sa'īdIhsan.dk
|
|
|
Alhamdulillah vi er heldige i dette land. Ja, det er let at leje en bolig. Jeg har ikke spurgt ind til "sagen", men ved at det omhandler et land i Skandinavien.
Har fået spurgt andetsteds og angående Amanah, så er de vidst lukket og jeg ved ikke i hvor lang tid.
Wa assalamu alaykum
Qur'ãn. Al-Kahf, Surah 18;109. "Say: Though the sea became ink for the Words of my Lord, verily the sea would be used up before the Words of my Lord were exhausted, even though We brought the like thereof to help."
|
|
|
Guest |