Rank: Nyt medlem
|
Salamu 'aleykum wa Rahmatullahi wa Barakatu .
Jeg stødte på et spørgsmål, mens jeg sad og læste Koran :) . Og jeg håber at dette her er i det rigtige mappe jeg stiller det i .
Tænkte så lige på, at hvorfor er det at Allah sværger? . HVad er nødvendigheden ved det? . Eksempelvis - فَلاَ أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ (Surah Takwir) - So verily, I swear by the planets that recede (i.e. disappear during the day and appear during the night). (At-Takwir 81:15) ..
Håber det var et spørgsmål nok til at kunne forstå :) .
Allah Hafiz .
Salamu 'aleykum
|
|
Aleikum assalâm wr wb,
Det siges, at Allah (swt) sværger ved visse ting i Koranen for at højne den lyttendes respekt for disse ting; altså for at ophøjne disse skabelser i den lyttendes opfattelse. Det kan vlre en generel ophøjelse, eller en situationsbestemt ophøjelse, men under alle omstændigheder retter Allah (swt) den lyttendes opmærksomhed til disse ting. Fort at forstå meningen med fx. at sværge ved Månen eller Solen, må man forstå disse skabelsers egenskab og den situation, hvori åbenbaringen blev kendt.
Derimod er det forbudt for mennesket at sværge ved andre end Allah (swt) se fx. al-Bukhaari hadith 4860, Abu Dawood hadith 3247; al-Nasaa’i hadith 3775; al-Tirmidhi hadith 1545; Ibn Maajah hadith 2096. For et menneske at sværge ved andet end Allah (swt) ville være at prøve at ophøje disse ting, og det kan Allah (swt) kun gøre.
Og Allah (swt) ved bedst, må Han tilgive og retlede os.
|
 Rank: Redaktør
|
Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah wa barakatuh, Der er én ting man skal holde fast i, Allah ta'ala vælger hvordan og hvorledes Han vil åbenbare Sin Bog... I bogen "Ulum al-Qur'an" står der at grunden til at Allah sværger i Koranen er at det styrker og støtter argumentet, samt forhindre at der opstår tvivl ved det dér bliver åbenbaret. Kilde: http://www.sunnipath.com/Library/Books/B0040P0017.aspxOm der er andre årsager end det ovennævnte, det ved Allah bedst :) Allah Hafiz Abidah Man craves winter in summer, and when winter comes, he likes it not, For he is never content with any state [of things], neither with poverty not with a life of plenty. May man be killed! How ungrateful he is! Whenever he obtains guidance, he spurns it. (Rumi)
|
|
Salamu 'aleykum :) .
Tusind tak for jeres svar . Må Allah Belønne jer :)
|